Sømna spinningsenter

Forberedelser til spinningstimen

  1. Varm opp skikkelig! Når spinninginstruktøren kaller de første 4 minuttene for oppvarming tar han feil! Du trenger lengre tid. Du har vel kanskje lagt merke til at mange av de erfarne syklisten/spinnerne allerede er i gang når du ankommer spinningssalen? Ikke tenk på om timen blir for lang e.l. Det er verre å ikke få tilstrekkelig oppvarming enn at timen blir 10 minutter lengre. Altså: Møt opp minst 10 minutter før og kjør en oppvarming slik at muskulaturen er forberedt når timen begynner.
  2. Ha nok drikke. Ta med minst 1 liter pr. time, gjerne mer! Du svetter mye, og stort væsketap kompenseres. Husk at ei vanlig sykkelflaske kun inneholder 0,7 liter. Kjøp derfor ei ekstra stor falske på 1 liter som du benytter til spinningen.
  3. Bruk helst sykkelsko med klips. Spinningssykkelen er ypperlig til å trene inn et godt rundtråkk. Det er ikke så veldig nøye hvilken type sykkelsko du bruker, men det er klart en fordel med lette sko med god ventilasjon. Er du på plass når butikken har salg på høsten er det vanlig å kunne gjøre et kupp på et par sko til noen hundrelapper.
  4. Still inn sykkelen! Det er utrolig mange som bare stiller setet sånn ca. og så tråkker i vei. Bruk et minutt eller to til å stille inn sykkelen skikkelig. Start med setehøyden, juster deretter setets posisjon slik at knespissen kommer mest mulig loddrett over pedalakslingen når pedalarmene er vannrette. Når det er gjort stiller du inn høyden på styret (og evt. avstand dersom det går). Som en tommelfingerregel skal styret være 0 - 5 cm lavere enn setet (jada, jeg vet at mange har det 30 cm høyere, men det er langt fra optimalt!), og avstanden fra setet til styret kan du måle ved å sette albuespissen mot setets framkant å peke mot styret. Riktig avstand har du når du mangler ca. et par fingerbredder fram til styret. Sjekk også at setet er vannrett. Hvis ikke har vanligvis instruktøren en skiftenøkkel slik at du kan få ordnet det.
  5. Gjør klart håndkleet! Du kommer til å svette. Uten håndkle kan dette bli en våt affære.
  6. Bruk gjerne ei pulsklokke slik at du kan kontrollere intensiteten underveis.
  7. Ikke spis middag e.l. nært inntil spinningtimen. Det bør minst være 2 - 3 timer fra siste måltid til spinningen.

Gjennomføringen

Spinning er en sosial aktivitet. Meningen er at du skal tråkke i takt med musikken, musikken er IKKE ment som bakgrunnsmusikk. Dessverre er det et utrolig stort antall instruktører som tydeligvis aldri har vært i nærheten av musikalsk teft og som ufortrødent tråkker i vei uavhengig av rytme og melodi, men prøv likevel å holde rytmen. På den måten blir treningen mer motiverende, givende og morsom.

  1. Ikke overdriv motstandsknappen. Selv om mange instruktører stresser mye med å stramme til, er det viktig at du følger den motstanden du føler er riktig. Dette er spesielt viktig dersom du er relativt ny med spinning/sykling. Det er ikke sånn at effekten av treninga er proporsjonal med motstanden. Som nevnt over er pulsklokka til stor hjelp her.
  2. Hold rytmen! Skal du få litt variasjon i intensitet og frekvens bør du holde den rytmen som musikken angir, stå når du skal stå og sykle og sitte når du skal sykle. Selv om jeg har opplevd svært varierende kvalitet blant instruktørene, har de aller fleste et variert program gjennom timen.
  3. Husk å få i deg nok drikke. Drikk lite og ofte.

Noen ekstra tips

  1. Når du begynner å bli "fast" gjest i spinningssalen er det på tide å tenke litt kvalitet i treninga. Dersom du ikke har et bevisst forhold til de enkelte timene, kan de raskt bli svært like; nokså intensive, men verken rolige nok til å kunne defineres som rolige eller harde nok til å kunne defineres som harde. Planlegg treninga for hver uke, og ta noen timer som høyintensive der du prøver å holde en puls mot terskelpuls på dragene, mens noen timer blir roligere der du holder intensiteten på lavere puls (under 75% av maks).
  2. Skal du kjøpe pulsklokke - husk at det vil være viktig å kjøpe ei klokke med kodet overføring slik at du unngår å få inn signaler fra sidemannen i spinningssalen
  3. Pass på at du tråkker riktig - knærne skal gå parallelt, ikke utover!
  4. Noen saler har såkalt "gel-puter" til utlån. Synes du det tar på rumpa å spinne en time vil ikke disse gjøre det bedre. De gjør bare ting verre! Sørg heller for å ha ei god sykkelbukse og pass på at du ikke blir sittende rett opp og ned hele timen. Varier sittestillingen og sitt framoverlent (det var dette med styrets høyde da?)

Med disse tipsene vil jeg tro du kan få noen fine timer på spinningssykkelen. Husk også at det er tider på døgnet da salen er tom. Da kan det være en fin anledning til å kjøre egne kvalitetsøkter, f.eks. intervalldrag, pyramidedrag e.l. Gjør du deg riktig flid kan du jo spille inn din egen CD/Minidisk e.l. med "spinningsmusikk", så går terskeldragene som en lek (nesten...).

Gode råd

Ikke spis deg god å mett rett før en spinning time da dette kan gi deg hold og magesmerter.- Spis gjerne en til to bananer dersom du har tom mage eller det er lenge siden du har spist